Curiosidades del idioma / Curiosities of language

Conociendo a otros docentes del Foro

En el primer instante en que arribamos a Morioka, los docentes fuimos invitados a una cena formal de presentación. En un principio, me sentí como si hubiera tomado un cohete y aterrizado directamente en ese lugar, que no me imaginaba sería tan pero tan lindo y agradable.

Nos preparamos para la cena sin saber con exactitud cómo sería. Para nuestras sorpresa, fuimos invitadas a ocupar la mesa central junto al Sr. Tatsuzawa (Presidente de la Fundación Educacional tatsuzawa Gakkan) y al Prof. Tomisawa (Director del MCHS) y algunos otros docentes de otras escuelas hermanas en el mundo.

En la entrada, saludamos de forma cortés a todos, no tuvimos suficiente tiempo para leer sus tarjetas identificatorias. Pero recuerdo a Afie, una de las docentes, porque tenía su cabeza completamente cubierta por un velo y me pregunté si no sentiría calor por el largo traje que vestía.

Adriana demostró ser bastante habilidosa para el uso de los tradicionales palillos a la hora de comer, pero yo fui un completo desastre. Afortunadamente conseguí un tenedor, el cual también usé como cuchillo. Luego, comencé a sentirme un poquito más nerviosa cuando anunciaron que nuestro discurso vendría hacia el momento del postre.

Este discurso no lo teníamos previsto, pero las presentaciones anteriores estuvieron condimentadas con comentarios graciosos así que, aún cuando estábamos un poco ansiosas, nos sentimos más cómodas gracias al lindo clima que se había generado para «romper el hielo», de modo que todos comenzamos a charlar más animadamente.

Este fue nuestro primer encuentro con los profesores compañeros y fue genial. A partir de allí, todo fue mucho más sencillo. A decir verdad, nos sentimos muy mimadas y aceptadas por todos.

 

Algunos efectos extraños

Hubo dos de nuestras compañeras docentes de otras escuelas que no hablaban nada de inglés. Afortunadamente, sus acompañantes habían estudiado en el exterior y sí tenían dominio del idioma. Estas docentes necesitaban un traductor, pero la mayor parte del tiempo pudieron arreglarse.

¿Adivinen qué? Las cosas cambiaron en los últimos dos o tres días del Foro. No diría que terminaron hablando un fluído Inglés, pero su participación creció día a día y lograron participar de forma muy natural y desenvuelta. Esto trajo aparejado que nosotras comenzamos a intercambiar ideas con ellas.

Aprendí algo, que las ideas, proyectos y objetivos van más allá de los idiomas.No hay nada que pueda dificultar la comunicación cuando realmente querés ser escuchada y comprendida.

 

Getting to know fellow teachers

At the very first moment we arrived at Morioka, we were invited to a formal presentation dinner. I felt as if I had taken a rocket and landed at this place (which, at that time, I did not know it was so beautiful).

We got prepared for dinner not knowing clearly what it was going to be like. To our surprise we were invited to the central table altogether with Mr. Tatsuzawa (Presidente of the Tatsuzawa Gakkan Educational Foundation) and Mr. Tomisawa (MCHS’s Principal) and other fellow teachers from schools around the world.

At the entrance, we greeted everybody but, as you can imagine, we did not have any time to read their identification cards. So, I can say we just greeted people. I remember Afie, one of the teachers, because she had her head covered and I wondered if it wasn’t too hot for her, who was wearing a long dress and coat.

Adriana was quite skillful with the sticks at the table but I was just a disaster.  Fortunately, I managed to get a fork, which I was able to use as a knife. Then I felt shy and got quite nervous when they decided that speeches came with the dessert.

We hadn’t prepared speeches beyond of those previously arranged for some specific occasions. But previous presentations were highlighted by humorous comments so, even though we got anxious, those comments were very useful because they broke the ice and everybody began exchanging.

This was our first meeting with our fellow teachers and it was great. From then onwards everything went on easily. To be honest, I have to say that we felt pampered and accepted by everybody.

Some strange effects

There were two of our fellow teachers who did not speak English. Fortunately, their companions had studied overseas and therefore spoke the language quite well. These two teachers needed a translator, but most of the time they kept quiet.

Guess what? Things changed over the last two or three days of the Forum. I won´t say they began speaking English but their participation increased and they acted very naturally. This had a side effect; we began exchanging ideas with them.

I learned something: thoughts, projects, goals go far beyond languages. There is no fact that may hinder communication when you really want to be heard and understood.

I am a former student at Ward and after many years of working as a psychologist with a private practice. I was called to teach psychology and be the High School psychologist. Cambridge International Examinations’ counseling at Ward’s High School is also one of my fields of work. I’m currently developing the Global Perspectives issue with my students and we’re very excited to explore it among youngsters from different countries, whom we hope to meet in Morioka. I am very happy about being at Ward. What I love most is to say that I have spent all my life at Ward.

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